Sürekli değişen teknoloji ile başa çıkmak için, piyasalar ve tüketiciler geleneksel, statik, demografik tabanlı kriterlerden daha çok dinamik, modern, ruh hali, yaşam tarzı ve psikografik etkileri ele alıyorlar.
Moda trendi tahmin kaynakları, moda endüstrisindeki trendleri tahmin etmeye yardımcı olur. Moda ve trend tahmini, belirli bir mevsimde tüketicinin ruh hali, davranış ve alışkanlıklarının tahminidir. Ayrıca moda döngüsüne bağlı kalarak, aynı zamanda bulunan coğrafyaya ya da gelire de bağımlıdır. Diğer yandan tüketicilerin kültürleri, ruh halleri, inançları da başlangıçta önemli bir rol oynar.
Moda trendini tahmin etmek ve anlamak, tahmin sürecinde rol alan herkes için en zorlu ve hesaplı çalışmadır. Genellikle iki yıl öncesinden başlayarak ve dünyanın her yerinden tasarımcıların desteğini alarak devam ediyor. Gelişen teknolojiye baktığımız zaman hiçbir şeyin şans eseri olmadığını görüyoruz. Sahnelerin arkasında gece gündüz çalışan insanların, işleri bu denli kolay ve ekonomik hale getirdiğine şahit oluyoruz. Trend tahmini yapan ekip tasarımcılardan, pazarlamacısına, sosyologlardan, psikologlara ve sanat eleştirmenine kadar her coğrafyadan katılan insanlardan oluşuyor. Bugüne dek yapılan birçok trend tahmini, ilgili kitapta toplanarak ve teknolojik tahmin etme yöntemi ile bildirilmiş. Aynı zamanda birçok ülkenin literatüründe trend tahminleri belirtilmiş ve başarılı bir şekilde uygulamaya konulmuştur. Trendler bir kişi tarafından ya da belli bir marka tarafından belirlenmiyor. Aslına bakarsak her işte olduğu gibi bu konuda da beyin fırtınası yapılıyor. Tasarımcılar ya da bu amaç için çalışan belirli kişiler dünyanın her yerinde şehir şehir gezerek insanların yaşam biçimlerini hikâyelerini topluyor. Sonra bu hikayelerden yola çıkarak beyin fırtınası yapılıyor ve sırası ile renk, kumaş, doku, iplik ve formlar belirleniyor. İki yıl öncesinden başlanılan bu süreç trend tahmini yapıldıktan sonra aracı kuruluşlar tarafından uluslararası firmalara da iletiliyor ve firmalar kendi faaliyet gösterdikleri çevreye göre yeni kalıp oluşturarak tasarımlarını özgünleştiriyor.
Her sezon, dünya çapındaki tasarımcılar ve “fast fashion” mağazacıları önümüzdeki sezonlar için duyurulan trendleri bekliyor. Çünkü profesyonel kurumlar tarafından toplanan bu değerli verileri kullanarak yeni bir çizgi oluşturacakları için kendilerine güveniyorlar. Trend tahminlerini, mevsimlere bağladığımız gibi diğer kriterler ile de bağdaştırabiliriz. Yeni hat üzerinde çalışmak normalde satış sezonundan altı ay önce başlıyor (Aralık ayında başlayacak olan çiçekli bir elbise mayıs ayında tasarım bölümünde olmalı). Moda markaları yılda dört veya beş mevsimsel hat üretmelidir. Her ay belirli bir hedefe teslimat yapabilmek ve tüketicilere her sezon sürekli yeni ürünler sunmak için trend takibi veya tahmini yapmak zorundalar.
Anusha Zubairy