Ülkemizde 2007 -2008 yıllarında yaygınlaşmaya başlayan sosyal medya platformlarının her geçen gün kullanıcı sayısı ve kullanım süresi artıyor. Bu durum sosyal medya platformlarının markaların bilinirliklerini artırmak için yaptıkları çalışmaların dijital platformlara kaydırma sebeplerinden bir tanesi. Hedef kitlesi ile doğrudan iletişime geçme fırsatı yakalayan markalar ve yeni girişimler için artık sosyal medya platformları vazgeçilmez bir pazarlama kanalı.
Bakiyem ve Shopalm Marka Pazarlama Yöneticisi Ezgi Aksoy
Pandeminin değiştirdiği alışkanlıklarımızdan bir tanesi de sosyal medya kullanım şeklimiz oldu. Eve kapanma sürecinde eğlenme ve sosyalleşme ihtiyaçlarımızı sosyal medya platformlarında giderdik. Her yıl sosyal medya ve internet kullanımı üzerine araştırma yapan Hootsuite ve We Are Social’ın 2019 Ocak ayı verilerine göre Türkiye’deki sosyal medya kullanıcı sayısı 52 milyon kişiydi. 2021 Ocak ayı verilerine baktığımızda ise kullanıcı sayısının 60 milyona yükseldiğini görüyoruz. Ülkemizde günlük ortalama sosyal medya kullanım süresi 2 saat 57 dakika. Artan kullanıcı sayısının yanında sosyal medyada geçirdiğimiz süre de dikkat çekici. Verilere göre ülkemizde en fazla kullanılan sosyal medya platformu Youtube, sırayı Instagram, WhatsApp, Facebook takip ediyor.
Gündelik yaşantımızın parçası haline gelen sosyal medya platformları sevdiğimiz markaları takip ettiğimiz, yeni markalarla tanıştığımız hatta satın almak istediğimiz ürüne karar verdiğimiz mecralar haline geldi. Sosyal medya uygulamalarına gelen yeni güncellemelerle özelliklerinin artması ve detaylı hedeflemeyle reklam verilebilir oluşu markaların hareket alanlarını genişletti. Böylece sosyal medya, satışa giden yolda aracılık eder hale geldi. Facebook, Instagram, Youtube, Twitter, Tiktok vb birçok uygulamanın gün geçtikçe sayısı artıyor. Her birinin ayrı dinamikleri ayrı özellikleri var. Pekiyi bu renkli ve hareketli mecraları e-ticaret yapan veya yapmak isteyen girişimci kadınlar nasıl kullanmalı?
GİRİŞİMCİ KADINLAR VE SOSYAL MEDYA
Sosyal medya gibi e-ticaret de büyüyüp, gelişiyor. Girişimci kadınlar kendi ürettikleri veya tedarik ettikleri ürünleri satarken sosyal medyanın gücünden faydalanıyorlar. Önce takipçi kazanmak için verilen emek, sonrasında kazanılan takipçinin müşteriye dönüşmesi için veriliyor. Kişisel hesaplarımızı kullanırken sosyal medyanın püf noktalarına dikkat etmesek de konu işletme hesabından ürün satmaya geldiğinde ciddileşiyor. E-ticaret alanında en aktif rol oynayan ve en çok kullanılan sosyal medya uygulamalarının başında Facebook ve Instagram geliyor. Görsel ağırlıklı paylaşım yapılan Facebook ve Instagram, e-ticaret yapmaya elverişli olan Mağaza özelliğinin de gelmesiyle güçlü satış kanallarından biri oldu.
Sosyal medyanın gücünden faydalanan girişimci kadınlar hobilerini işleri haline dönüştürdüler. Evlerinde keyifle yaptıkları el işi, örgü, takı, seramik gibi hobiler, sosyal medya ile para kazandıkları işleri haline geldi. Bir pazaryerine ihtiyaç duymadan sosyal medya üzerinden satış yapabilen girişimci kadınlar işlerini büyüterek e-ticarete atıldılar. Sosyal medyanın bu avantajının olması çok sevindiricidir
Sosyal medya, müşterilere ulaşmakta önemli bir kanal ancak birçok perakendeci ve bireysel satışçının bu mecralarda olması rekabeti de beraberinde getiriyor. Hem büyük markaların hem bireysel satıcıların olduğu sosyal mecralarda artan rekabette, potansiyel müşteriyi satın almaya ikna etmek günden güne zorlaşıyor. Sosyal medya aracılığıyla e-ticaret yapan veya yapmayı düşünen girişimci kadınlara pazarlama stratejilerini geliştirirken ve uygularken kullanabilecekleri birkaç önerim olacak;
- Acele Etmeyin: Marka bilinirliği yaratmak vakit alan ve emek isteyen bir süreç. Sosyal medya özelinde bunu değerlendirmek gerekirse takipçi sayınızın artması, paylaşımlarınızın beğenilmesi ve yorum bırakılması, mesaj kutunuzun dolması bir anda olmayacaktır. Düzenli şekilde paylaşım yapmanız ve takipçilerinizle iletişim içerisinde olmanız gerekiyor. Örneğin; hikayelerinizde takipçilerinizin sorularını yanıtlayabilirsiniz. İnsanların ilgisini çekecek, kaliteli paylaşımlar yapmaya odaklanmakta fayda var. Paylaşımlarınızda ürününüzün kullanıcıya sağladığı faydayı, hangi ihtiyacını karşıladığını vurgulayın. Gönderilerinizi sponsorlu reklam olarak çıkmanız marka bilinirliği kazanmanızdaki süreci hızlandıracaktır.
- Plan Yapın: Hesabınızda neler paylaşmanız gerektiğine sizi takip eden veya müşteriniz olabilecek kişilerin gözünden bakarak seçin. Hedef kitleniz nelerden hoşlanır, sizden başka hangi tür hesapları takip eder, sizi takip etmekteki arzusu nedir? Bu soruları göz önünde bulundurarak hesabınız için paylaşım planı yapabilirsiniz. Ürünleriniz ve markanızdan uzaklaşmadan düzenli olarak hedef kitlenize yönelik paylaşım yapmaya özen gösterin.
- Hedefinizi Belirleyin: Sosyal medyada pazarlama stratejinizi oluştururken öncelikle hedefinizi belirlemelisiniz. Hedefiniz; e-ticaret sitenize trafik çekmek, markanızın bilinirliğini artırmak, ürünlerinizi doğrudan satmak, müşterilerinizle iletişim kurmak veya bunların hepsi olabilir. Sosyal medya çalışmalarınıza seçtiğiniz hedefe göre yön verin.
- İş Birliği Yapın: Hedef kitlenize hitap eden ve rakibiniz olmayan marka veya kişilerle iş birlikleri yapabilirsiniz. Ürününüzü gönderip yorum yapmalarını isteyebilirsiniz. Birlikte canlı yayında soru cevap yapabilirsiniz.
- Kısa Videolar Çekin: İstatistikler görsel veya metin içeriklerden çok video içeriklere ilgi gösterdiğimizi söylüyor. Ürünlerinizin kullanım şeklini, paketlenme sürecini, özelliklerinin anlatıldığı kısa videolar çekebilirsiniz.
- Müşteri Yorumlarını Paylaşın: Müşterilerinizden aldığı ürününüz için yorum yapmalarını isteyebilirsiniz. Gerçekçi ve olumlu yorumları takipçilerinizle paylaşmanız sizi bilmeyen veya sizden satın alım yapmayan kişilere referans olacaktır. Müşterilerinizin ürününüzü kullanırken veya teslim aldığında çektiği fotoğrafları da yayınlayabilirsiniz. Bu da markanıza olan güveni artıracaktır.
Sosyal medyada satışlarınızı artırmak için yapılması gereken birkaç öneriden sonra isterseniz yapılmaması gerekenlere de bakalım.
- Takipçi sayısını fazla önemsemek: Takipçi sayınızdan çok takipçilerinizin niteliğine önem vermelisiniz. Sizi takip eden kitle gönderilerinizi beğenen ve satın alma potansiyeli olan kişiler olmalı. Sadece takipçi sayısına odaklanarak aldığınız aksiyonlar size satış getirmeyecektir.
- Alakasız hashtag kullanmak: Bir cümlenin her kelimesine hashtag (#) koyarak yazan hesaplar bulunuyor. Hashtag ürününüz veya gönderinizin konusu ile ilgili olmalı ki ilgili olan insanlar sizi bu sayede bulabilsin. Bunun için detaylı araştırma yaptıktan sonra kendinize bir hashtag listesi oluşturabilirsiniz. Haftalık gönderi planınıza göre ilgili hashtagleri paylaşımlarınıza eklemek en sağlıklı yöntem olacaktır.
- Her sosyal medya platformunda olmak: Tüm sosyal medya platformlarında olmanıza gerek yok. Eğer e-ticaret yapıyorsanız metin içeriği ağırlıklı paylaşıldığı sosyal medya platformlarında vakit kaybetmeyin. Enerjinizi ve vaktinizi görsel içerik paylaşılan Facebook, Instagram hesaplarına vermelisiniz.
- Yorumlarda sessiz kalmak: Gönderilerinizin altına yorum yapan kişileri cevapsız bırakmayın. Tabi ki her yoruma cevap vermek zorunda değilsiniz ancak takipçilerinizin kendilerinin umursanmadığını hissetmelerini istemezsiniz.
- İstatistiklere dikkat etmemek: Birçok sosyal medya uygulaması hesabınız ve gönderileriniz ile ilgili ayrıntılı veriler sunar. Bu verileri okumadan doğru bir pazarlama stratejisi ve sosyal medya paylaşım planı yapmanız çok zor. En çok etkileşim alan gönderileriniz ile en az alanı birbirinden ayırmalısınız. Hangi dönemlerde takipçinin daha fazla geldiği, hedef kitlenizin özellikleri gibi pek çok bilgiye istatistiklerden ulaşabilirsiniz.
Sosyal medya, her geçen gün e-ticaret yapmaya daha elverişli hale geliyor. Özellikle Facebook, WhatsApp, Instagram uygulamalarına eklenecek yeni özelliklerle alışveriş yapmak çok daha kolay olacak gibi gözüküyor. Facebook, mağaza özelliği ile sosyal medya platformundan e-ticaret platformuna doğru evriliyor. Önümüzdeki günlerde WhatsApp uygulamasına da mağaza özelliği gelmesini bekliyoruz.